Tuesday, May 31, 2011

Isteri org besar.

Masa remaja dulu, mak selalu kata 'Kalau tak lulus periksa, nanti mak kawinkan cepat2.' Wuuyaiii....mencicit aku lari masuk bilik belajar. Takut sgt kena kawin sbb, dah sah2 tak dpt kawin dgn pakwe kita masa tu sbb dia pun tak tentu lagi lulus SPM.

Tapi remaja skrg, bila sebut je pasal kawin..gedik semacam pulak aku tengok. Yang ada pakwe confident bebenor dapat kawin dgn BF tu. Yang takde pakwe , berangan nak dapat yang 'TSB' (tampan, segak ,bergaya).

Mcm bekas pelajarku si Yasmin (bukan nama sebenar). Cita2 dia tinggi. 'Cikgu, betul ke jodoh tu dah ditentukan?' Alamak..salah cikgu budak ni soal. Bab2 camni patut tanya ustazah. Sbb takut tersalah bagi jawapan, maka aku pun menjawab dgn soalan gak.

'Kenapa? Awak takut tak de jodoh dgn pakwe awak ke?' (Pandai tak aku cover line?)
'Eh..saya mana ada pakwe. Tapi kan cikgu, kalau boleh saya nak jadi isteri org besar. Nanti org panggil saya PN SRI , TOH PUAN atau DATIN pun jadi la.'

Makk ooiiii.... muka mcm cekodok pisang, SPM pun hampeh..ada hati nak jadi PN SRI..(dalam hati aku je). Di sbbkan aku 'cikgu', maka aku pun berkata ' Insyaallah, kalau dah itu rezeki dan jodoh awak, tapi doa sj tak cukup. Awak kena berusaha gak.'
'Betul tu cikgu. Skrg pun saya sdg aktif dalam persatuan yang melibatkan org2 besar. Mana tau, entah2 ada jodoh saya kat situ.'

Hmm... pandai pulak budak ni cari jalan nak dekatkan diri dgn org besar2. Cuma aku risau kalau2 dia jadi isteri ke dua /tiga.....hancur la harapan nak dengar org panggil dia PN SRI.

No comments:

Post a Comment