Tuesday, March 22, 2011

Perasan Lawa

'Memang aku lawa'. Selamba je Azian menjawab cemuhan kawan lain yang kata dia perasan lawa. Pelajarku yang ini taklah cantik sangat, tapi comel dan manis bila dipandang. Bilangan peminat dia..boleh tahan jugak ramainya. Sbb tu la dia perasan lawa.

Namun Azian bukanlah dalam kategori 'gedik'. Dia cuma akan bercakap dengan pelajar lelaki jika ada keperluan sahaja. Selainnya dia lebih senang bergaul dgn kawan2 perempuan. Boyfriend? Takde. Katanya, 'Buat apa cari kat sekolah. Tak berkembang minda'. Hah...yang ini aku setuju.

Sewaktu berjalan ke perpustakaan, Azian terdengar siulan nakal pelajar2 lelaki. 'Mesti nak ngurat aku tu' Azian buat2 tak dengar sambil tersenyum simpul. Lagi sekali terdengar siulan seperti tadi. Azian berhenti dan menoleh ke belakang. Tujuannya nak buat2 marah , tapi takde sapa pun di belakangnya. Terkekek-kekek suara org ketawa. Rupanya bukan org, tapi burung yang bersiul dan yang ketawakan Azian ialah kawan2 yg kata dia perasan lawa tadi.

Merah padam muka Azian menahan malu. Tak jadi ke perpustakaan, terus ke bilik air. Kini Azian sudah bergelar mahasiswi di UKM. Walaupun bilangan peminat Azian semakin bertambah sbb Azian semakin manis, Azian pasti akan berwaspada bila terdengar siulan yang mengusiknya. Takut pisang berbuah dua kali.....

No comments:

Post a Comment